Closed
김구림은 회화와 조각, 해프닝, 설치미술, 메일아트, 대지미술 등 다양한 장르를 넘나들며 실험을 거듭해온 한국전위미술의 선구자이다. 특히 1970년에 정찬승, 정강자와 함께 ‘제 4집단’이라는 퍼포먼스 그룹을 결성한 작가는 기존 체제에 대한 비판의식을 담은 퍼포먼스를 잇달아 발표하며 한국 미술계에 파란을 일으켰다. 김구림의 작품들은 동시대의 단면을 반영해왔으며 그는 현재까지도 지속적으로 전위적인 태도를 보여주고 있다.
작가가 왕성하게 활동하던 1960년대와 1970년대에 제작한 작업에는 ‘최초’라는 수식어가 많이 붙는다. 그가 제작한 최초의 실험 영화 는 영상필름들이 1초 간격으로 일정한 서사구조 없이 편집된 작품이다. 국내 최초의 메일 아트인 은 김구림이 김차섭과 함께 기획하였다. 그들은 편지지에 각각 붉은색 지문과 검은색 지문을 찍어 80명의 화가와 20개의 신문사 앞으로 3번씩 총 300통의 편지를 발송하였다. 그들이 제일 마지막에 보낸 편지에는 “귀하는 을 1일전에 감상하셨읍니다”라고 적혀있었다.
1970년대에 작가는 시간의 흐름 속에서 변화하는 것들에 주목했다. 그가 1974년에 제작한 는 철판의 표면을 걸레로 반복해서 닦는 장면을 영상으로 담은 작품이다. 한마디의 대사도 없이 오로지 몸짓으로 김구림은 책상을 닦는 지속적인 행위에 의해 변화되는 철판의 표면을 보여주고자 했다. 이는 흘러가는 시간을 물리적인 흔적으로 남기고자 했던 작가의 의도를 내포한다. 이처럼 추상적인 실체를 오브제를 통해 드러내는 작업 방식은 1973년에 제작한 에서도 발견된다. 각각의 오브제와 자신의 행위를 결합한 위의 작업들은 보이지 않는 시간을 시각화하고자 했던 김구림의 의지를 잘 나타내고 있다.
김구림은 1970년대에 정물화 시리즈 또한 발표하여 장르를 경계 짓는 예술을 거부하는 실험적인 의지를 드러냈다. 연작은 정물화라는 전통적인 장르를 이용해 회화의 본질에 대한 질문을 던진다. 작품은 캔버스가 아닌 마 위에 드로잉과 채색 및 글씨가 혼합된 형태이다. 작가는 사물을 드러내는 기표, 도상, 의미를 중첩시키며 어떤 회화적 기호도 사물을 완벽하게 표상할 수 없음을 시사한다. 결국 그려낸다는 것은 아주 일시적이면서도 무한히 가변적인 흔적에 불과함을 밝혀낸다.
1970년대 후반 및 80년대부터는 김구림의 작품 전반적으로 이라는 제목이 붙는다. 이는 개별적 이름이 무의미한 작품들을 통칭할 뿐 아니라 다채로운 심상이 조화된 작품의 특징을 가리킨다. 회화와 콜라주가 접목된 작품들은 '오늘'이라는 시대성을 부각시킨 단편적인 이미지들을 해체 및 재조립하며 현대문명에 대한 비판적 메시지를 내포한다.
Kim Kulim is a pioneer of avant-garde Korean art, who has been experimenting with various genres such as painting, sculpture, happening, installation, mail art, and land art. In 1970 Kim established a performance group named ‘The Fourth Group’ with Jung Chan-seung and Chung Kang-ja. Kim presented performances that criticizes the present system and set a huge impact to the Korean art scene. Kim’s works have always reflected contemporary life and the artist still presents an avant-garde attitude today,
The word ‘first’ is used often to describe Kim’s works made during the 1960s and 1970s which was the prime of his artistic activities. is the first experimental film of Kim in which 24 image frames are shown over a span of one second without any governing narrative structure. which is regarded as the first mail art in Korea, was collaborated with Kim Cha-seop. There is a red fingerprint on one piece of paper and a black fingerprint on another one. These were sent to 80 artists, 20 newspapers 3 times sending 300 letters in total. The last letter they sent was written with the phrase “You appreciated Relics of Mass Media a day ago”.
During the 1970s Kim produced works that change in the course of time. His video work , made in 1974, shows the artist wiping a steel surface. Kim tried to show how the surface changes through his continuous actions without any dialogue. This work reflects how Kim pursued to express time as a physical trace. In another work titled , the artist presented time, which is tangible, through an object. The works above show how Kim combined objects with his actions and tried to express time in a physical matter.
Kim also produced the still life series during the 1970s, which shows the artist’s will to produce experimental art. The series are derived from traditional genre of still life paintings and question the essence of art. The work is a combination of drawings, painting and written with words on hemp instead of a canvas. Kim overlaps images, signifiers, and meanings and eventually alludes that any symbol of painting cannot perfectly describe objects. Kim makes it clear that an action of painting is merely a trace which is momentary and infinitely variable.
At the end of the 1970s and during the 1980s Kim’s works are titled in general. The title is an individualistic name that represents works with no particular meaning and points out the characteristic of the work which is in harmony with various images. The works which are composed of paintings and collages contain a critical message of contemporary civilization by dismantling and reconstructing fragmental images which emphasize ‘today’.