Topological thinking; 위상적 사유 / 3차원 그림자 만들기
갤러리 엠(Gallery EM)은 개관 10주년을 맞아 홍명섭 작가의 개인전 을 오는 8월 31일부터 9월 30일까지 개최한다. 이번 전시는 갤러리 엠에서 열리는 작가의 첫 개인전이다. 기하학적 형태를 이용하여 70년대 후반에 선보였던 작업인 “스퀘어 오퍼레이션” 시리즈의 연장선상에 있는 이번 전시는 일반적인 조각이라면 두께가 있는 3차원적 입체감을 보여주는 방식에서 벗어나, 두께가 거의 없고 그림자같은 ‘표면’으로만 이루어진 탈평면적 조각들을 선보인다. 나아가 각각의 조각물을 감상하는 일반적인 조각 전시 방식이 아닌, 바닥이나 벽 등 주변과의 상호의존적 관계를 통한 연속성 속에서 조각들을 배치하는 방식을 통해 작가의 의도나 개념의 통제에서 벗어난 새로운 의도 혹은 계기를 만드는 기회를 마련한다.
작가는 조각물이 전제로 하고 있는 제한된 수량이나 고정된 견고성이라는 기존 개념의 탈피를 시도하고, 조화를 이루는 질서와 전형적 체계에 지속적으로 대항하여 작업하면서 새로운 개념과 혁신을 만들어낸다. 정육면체 하나가 2차원 평면에 그림자를 드리울 때 각도에 따라 다른 넓이와 길이로 다양한 모양이 만들어진다. 이처럼 홍명섭 작가의 작품들은 형태와 그림자, 이를 둘러싼 주변과의 끊임없는 관계를 통해 4차원 공간을 형성하고 나아가 조각 전시의 새로운 방향을 제시하고 있다. 각각의 조각물 자체를 감상해 왔던 개별적 장면이라는 기존 조각의 한계에서 벗어나, 의도치 않은 여러 접속들과 감응들이 빚어내는 연속성과 다양한 변화를 통해 조각이 어떤 현상으로 확장되는 것을 경험할 수 있다. 따라서 이번에 새로 소개되는 작가의 메타-조각들은 의식으로 지배되지 않는 새로운 의도가 나타나 다양한 해석을 할 수 있는 여지를 주고 있다.
홍명섭(b. 1948)은 평양에서 태어나 서울대학교에서 조소 전공으로 학사, 석사 학위를 취득했다. 작가는 ‘개념’에 대한 지속적인 미학적 연구를 바탕으로 작업하는 한국의 개념미술가로 국내 미술계에서 인정받아 왔다. 따라서 완성되어 설치된 그의 작품이 난해해 보일지라도 그의 작품은 일종의 미학적 성과물로 주목받고 있다. 작가는 시지각 뿐만 아니라 신체적 지각 전반에서 비롯하는 인식적 체험을 강조하며 보다 확장된 범위에서 개념미술에 천착해왔다. 기존의 작업을 재생하는 이번 전시 작업을 통해 동시대성과 모더니티를 느낄 수 있는 작품세계를 재조명해 보고자 한다.
개인전으로는 갤러리 엠(서울, 2017), 갤러리 소소(파주, 2016), 인디프레스(서울, 2015), OCI 미술관(서울, 2012), 갤러리 고도(서울, 2007), 아르코 미술관(서울, 2004), 이공 갤러리(대전, 2001), 슈테데릭 미술관(네덜란드, 1998), 가인 갤러리(서울, 1997, 1995, 1994), 학천화랑(청주, 1996, 1995, 1994)등이 있으며, 그룹전으로는 갤러리 도트(대구, 2017), 부산시립미술관(부산, 2016, 2000, 2008, 1998), 경기도미술관(안산, 2011, 2010, 2009), 대전시립미술관(대전, 2009), 성곡미술관(서울, 2005), 토탈미술관(서울, 2004, 1988), 아르코미술관(서울, 2003), 일민미술관(서울, 1999), 금호미술관(서울, 1998, 1997, 1996, 1995)등이 있다. 홍명섭은 그 외에도 44회, 46회 베니스 비엔날레에 출품했으며, 6회 펠바흐 트리엔날레와 부산 비엔날레 등에 참여한 바 있다.
Gallery EM is pleased to present a solo exhibition by Myung-seop Hong entitled meta-square / meta-cube from August 31 to September 30, 2017. This is the artist’s first exhibition with Gallery EM. An extension of his previous Square Operation series produced in the late 1970s and featuring geometric shapes, the exhibition will showcase thin, shadow-like layers of metal sculpture whose width and height allow them to escape from sculptural norms. The presentation in this exhibition will be unique, as Hong will arrange the works continuously according to their interdependent relationships with peripherals such as the walls and floor. This arrangement will free the works from the artist’s intention or controlled conceptual framework, providing an opportunity to create or build a new intention or form one by chance.
Myung-seop Hong continuously works against harmonious order and typical systems by generating new ideas and innovations, breaking away from the conventional understanding of sculpture’s fixedness, solidity and restricted quantity. When a cube casts a shadow on a two-dimensional surface, it creates different shapes of various widths and lengths, based on the shadow’s angle. Each of Myung-seop Hong’s works forms a four-dimensional hyperspace through endlessly repeating relationships between forms, shadows, and peripherals, suggesting a new direction for sculpture. Through unintentional contact and sympathetic connections that generate continuity as well as change in Hong’s work, viewers can experience the phenomenon of sculptural expansion. In the exhibition at Gallery EM, Hong’s new meta-sculptures allow room for numerous interpretations with the help of a new intention ungoverned by an artistic consciousness.
Born in Pyeongyang, Korea in 1948, Myung-seop Hong received his MA and BA in Sculpture from Seoul National University. Pursuing his ongoing aesthetic inquiry into the nature of ‘concepts,’ the artist has been recognized and appreciated as one of the most influential figures in the Korean field of conceptual art. Although not easy to understand, Hong’s work is regarded as an aesthetic achievement. By emphasizing the cognitive experience derived not only from visual perception but from physical perception as a whole, he delves into conceptual art with a wider horizon. An extension of the artist’s earlier series, this show refocuses Hong’s art world to emphasize contemporaneity and modernity.
Myung-seop Hong has held solo exhibitions at number of galleries and museums, such as Gallery EM, Seoul (2017), Gallery Soso, Paju (2016), Indipress, Seoul (2015), OCI Museum of Art, Seoul (2012), Gallery Godo, Seoul (2007), Arco Art Center, Seoul (2004), Ikong Gallery, Daejeon (2001), Stedeljjk Museum, Zwolle (1998), Gaain Gallery, Seoul (1997, 1995, 1994), and Hak-chun Gallery, Cheongju (1996, 1995, 1994). His work has also featured in major group shows at a variety of galleries and museums since 1974, such as Busan Museum of Art, Busan (2016, 2000, 2008, 1998), Gyeonggi Museum of Modern Art, Ansan (2011, 2010, 2009), Daejeon Museum of Art, Daejeon (2009), Sungkok Art Museum, Seoul (2005), Total Museum of Contemporary Art, Seoul (2004, 1988), Arco Art Center, Seoul (2003), Ilmin Museum of Art, Seoul (1999), and Kumho Museum of Art, Seoul (1998, 1997, 1996, 1995). In addition, Hong’s work has been exhibited at prestigious international events such as the 44th and 46th Venice Biennale, the sixth Fellbach Triennale and the Busan Biennale.